Otázky a odpovědi
Co je e-government?
Pojem e-government označuje možnost komunikace s institucemi státní a veřejné správy v elektronické podobě a veškeré procesy s tím související, zejména tvorba příslušné legislativy a přechod úřadů na elektronickou verzi vedení agendy.
Co je cílem e-governmentu?
Cílem e-governmentu je především usnadnit styk veřejnosti s úřady, zejména z hlediska úspory času, ať už se to týká občanů nebo podnikatelů. E-government by také měl zajistit větší efektivitu fungování úřadů a tím ušetřit finance potřebné na výplatu později zbytečných úředníků. Další peníze, jak na straně veřejnosti, tak na straně úřadů, ušetří i zmiňovaná možnost uchovávání veškeré agendy pouze v elektronické podobě.
Jaké jsou nástroje e-governmentu?
Oblast e-governmentu zahrnuje soubor všech technologických nástrojů, které jsou státy využívány ke komunikaci s občany a naopak a to v rámci ICT. Mezi základní nástroje e-governmentu můžeme řadit datové schránky, elektronický podpis, Czech POINT, komunikační infrastrukturu veřejné správy, portál veřejné správy a základní registry.
Co jsou datové schránky?
Slouží pro komunikaci v oblasti veřejné správy a jejím prostřednictvím lze činit podání kterémukoliv úřadu. Úřady prostřednictvím datové schránky doručují své písemnosti příslušným adresátům a komunikují s jinými orgány veřejné správy.
Co je elektronický podpis?
Obsahuje elektronické identifikační údaje autora elektronického dokumentu, připojené k němu. Někdy má i funkci časového razítka, tedy prokazuje datum a čas podepsání dokumentu.
Co je Czech POINT?
Můžeme chápat jako univerzální podatelnu, ověřovací místo a informační centrum, kde by bylo možné na jednom místě získat veškeré údaje, opisy a výpisy, ověřit dokumenty, listiny, podpisy, elektronickou podobu dokumentů, učinit jakékoli podání ke kterémukoli úřadu veřejné správy, získat informace o průběhu řízení ve všech věcech.
Co je Komunikační infrastruktura veřejné správy?
Jedná se o jednotnou komunikační infrastrukturu pro elektronické úřadování. Je to bezpečné místo propojení mezi veřejností a veřejnou správou, které zabezpečuje propojení sítí a systémů do společného prostředí.
Co je portál veřejné správy?
Jedná se o elektronickou bránu do veřejné správy a jeho hlavním smyslem je usnadnit občanům a firmám orientaci a komunikaci s úřady veřejné správy.
K čemu slouží základní registry?
Registry byly vytvořeny pro řešení potíží související s nejednotností, multiplicitou a neaktuálností klíčových databází. Jde zde především o to, že úřady nebudou vyžadovat data od občana, ale budou je využívat ze základních registrů. V principu jde o to, že pokud proběhne změna v jednom registru, promítne se i do ostatních registrů. Mezi základní registry se řadí registr obyvatel, registr práv a povinností, registr osob a registr územní identifikace, adres a nemovitostí. V současné době se vyvíjí pouze registr adres.