Co je e-government

Tento pojem v sobě skrývá mnoho definic. Např. bývalé Ministerstvo informatiky definuje e-government jako „transformaci vnitřních a vnějších vztahů veřejné správy pomocí informačních a komunikačních technologií s cílem optimalizovat interní procesy. Jejím cílem je pak rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti a zajištění větší otevřenosti veřejné správy ve vztahu ke svým uživatelům.“ Cílem je tedy jak zvýšení efektivnosti státní správy, tedy zjednodušení činností veřejnosti při styku s veřejnou správou, tak vymezení procesně-správního charakteru činnosti správních úřadů, zohlednění vzájemných vztahů, zabezpečení předávání dat apod. [ 1 

Jiná definice popisuje e-government jako „různé úkoly, které se zabývají elektronizací výkonu činnosti veřejné správy nebo v širším pojetí spíše orgánu veřejné moci vůbec. Jeho hlavním smyslem a funkcí je poskytnout lidem, resp. jakýmkoli subjektům soukromého práva větší komfort při jednání se státem a jeho orgány tím, že zjednoduší a urychlí komunikaci občanů a podnikatelských subjektů s těmito orgány s cílem posílit demokratizaci veřejné správy a její funkci jakožto služby společnosti. Není to však jen jednosměrná výhoda pro adresáty, ale i pro úředníky, kteří tím získávají více času pro strany a méně se musí věnovat papírům. [2]

Zmínky o e-governmentu můžeme nalézt již v 90. letech 20. století. Do té doby byly využívány informační technologie (dále jen „IT“) uvnitř firem a to především pro vedení účetnictví, pro projektování, evidenci apod. Avšak od druhé poloviny 90. let se jak IT, tak i internet začal používat v komerční sféře mezi firmami. Nejprve při vzájemném obchodování firem, poté došlo i na spotřebitele. Byl však nutný další vývoj a proto bylo kromě využití IT a internetu v podnikání navrženo jejich využití i ve státní správě. Od toho vzniká pojem e-government. [3]

Zabývá se nejen vztahy mezi veřejnými institucemi a soukromým sektorem, ale také využitím IT k výkonu veřejné správy a vývojem legislativy týkající se IT. Dnes je na prvním místě poskytování co největšího spektra služeb veřejné správy i pomocí elektronického přístupu např. ve formě využití služeb přes internet z domova, zajištění všeobecného přijetí elektronických metod komunikace a zajištění bezpečného prostředí. [3]

Schéma e-governmentu v ČR si můžete prohlédnout na následujícím odkazu.

 

Základní schéma e-governmentu v ČR

 

[1]E-Government [online].  Archiv stránek bývalého Ministerstva informatiky [cit. 2012-02-10]. Dostupné na WWW:<https://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/micr/egovernment/default.htm>

[2] Mates P., Smejkal V.: E-government v českém právu. Praha, nakladatelství Linde Praha, 2006. ISBN: 80-7201-614-8

[3] Veřejná správa [online]. Slovník nejčastěji používaných pojmů ve veřejné správě [cit. 2012-02-10]. Dostupné na WWW:<https://svs.institutpraha.cz/index.php?page=slovnik&id=552>